Oud en Nieuw - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Alita Scholtens - WaarBenJij.nu Oud en Nieuw - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Alita Scholtens - WaarBenJij.nu

Oud en Nieuw

Door: alita

Blijf op de hoogte en volg Alita

07 Januari 2010 | Nederland, Zwolle

Vorig jaar om deze tijd, 7 januari, had ik mijn tas net gepakt en was het de avond voordat ik naar Zwitserland vertrok. Ik had geen idee waar ik echt aan begon. En met al de sneeuw daar leek het wel alsof ik een andere wereld binnenstapte. Zoveel sneeuw bijelkaar had ik nog nooit gezien. Ik weet nog dat ik genoot van de natuur elk vrij moment.
En wat ligt er nu veel sneeuw hier in Amsterdam! Ik hoor en voel de sneeuw weer onder mijn voeten en geniet van de mooie plaatjes die het oplevert. Door de stad fietsen heeft ineens iets feestelijks. En we hebben al heel wat sneeuwbalgevechten gehad. Heerlijk. Het geeft me onverwachts een ‘welkom thuis’ gevoel.
Dat thuisgevoel was de eerste weken vaak weer even ver te zoeken. De grote stad, waar iedereen steeds maar onderweg lijkt te zijn, begon me zowaar op mijn zenuwen te werken. Ik begon me regelmatig af te vragen wat er ook al weer zo leuk was om hier te zijn. Ik merkte dat het belangrijk was om te focussen op het doel en achter mijn keus te gaan staan.

De voorbereidingsweken zijn goed geweest om elkaar beter te leren kennen, een team te vormen en meer toegerust te worden om als stafwerker van Jeugd met een Opdracht aan het werk te gaan. Na 3 trainingsweken hadden we wat vrije dagen tijdens kerst en oud en nieuw. Ik merkte dat ik die goed kon gebruiken om weer een beetje bij te komen van alle indrukken.

De jaarwisseling heb ik in Amsterdam doorgebracht, samen met Wilma en enkele anderen. Mooi hoor, met een 360 graden uitzicht over Amsterdam en de kachel aan! Een aantal gasten ging nog naar het concert van Marco Borsato. 40.000 mensen waren daar!Ben blij dat ik niet hoefde van mezelf…

De dagen voordat de school begon waren we druk bezig om alles in orde te maken. Er meldden zich nog steeds studenten aan. Weer andere studenten haakten af.
Op 3 januari was de officiële opening! Behalve onze DiscipelschapTraining School, die we de naam 'Make Him Known DTS' gegeven hebben, is er nog een DTS. Deze heeft als focus ‘Worship and Justice’ (aanbidding en rechtvaardigheid). Deze 2 DTS-en lopen gelijk op en werken in veel programma-onderdelen samen. Het betekent dat we dezelfde sprekers hebben en in hetzelfde lokaal zitten. Elke DTS heeft wel zijn eigen staf en ook zijn eigen groepsmomenten. Ook de outreach zal bij elke DTS zijn eigen karakter hebben. Het is de eerste keer binnen in JMEO Amsterdam dat er twee DTS-en tegelijk gegeven worden en met elkaar samenwerken.

Wij hebben nu officieel 8 studenten. Allemaal mannen! 5 uit Afrika (Nigeria, Ghana, Eritrea, Uganda, Rwanda) en 3 uit Iran. De studenten zijn nog in de asielprocedure. Het is zo mooi om ze hier te zien rondlopen. Voor sommigen is het echt heel snel gegaan. De ene dag uitgenodigd en de volgende dag hier al met de spullen op de stoep staan. Ik zie mensen echt ontspannen en er ontwikkelt zich nu al een familiesfeer. Velen van hen hebben namelijk hun familie al lang geleden los moeten laten. Maar één ding hebben ze gemeen: ze willen groeien in hun relatie met God en Hem bekend maken aan de mensen om hen heen. Sommigen weten veel meer dan ik van de bijbel, anderen zijn nog maar net christen, maar we gaan samen onderweg de komende 5 maanden.

En deze week was er behalve de introductie ook al een paar dagen les over het onderwerp ‘Gods stem verstaan’. Hoe belangrijk het daarbij is om Zijn karakter te kennen, Hem lief te hebben, Hem te vertrouwen en zorgen dat er intimiteit mogelijk is tussen God en mij. We hebben het gehad over blokkades om deze stem te herkennen en in welke vormen Gods stem zich openbaart. Allereerst en allermeest natuurlijk in de bijbel, maar zelfs al lezend kunnen we ons de oren daarvoor sluiten. Ook door dromen, visioenen, profetische woorden via anderen, of door beelden, symbolen, foto’s, enz. De spreekster was een vrouw van de basis in Lausanne, die al 27 jaar bij JMEO is betrokken. Leuk om zo weer bekende mensen te ontmoeten.

Kortom, een mooie week om op terug te kijken en ik kijk nu alweer uit naar volgende week wanneer we dieper ingaan op ‘The nature and character of God’.
Elke woensdagavond hebben we open avond! De spreker van de week gaat dan een lezing geven. Hierbij van harte uitgenodigd!

Een groet uit de sneeuw!
Alita

Ps Hier weer wat foto’s . Klik op onderstaande link!

• 08 Januari 2010 - 09:12

Corina:

Bless you!

• 08 Januari 2010 - 13:32

Petra:

Leueueueuk .... heel mijn getypte verhaal weg ..
    OK dan nog ff kort: Veel Liefde Van Hem voor jou voor 2010 en de deur staat natuurlijk open als je zo dichtbij bent!
    (Wel op een kiertje met die kou ..), dikke kus, Petra

• 09 Januari 2010 - 21:11

Pa:

Je verslag gelezen en de mooie foto's bekeken.
    Het is prachtig dat je je daar weer kan geven aan andere mensen. We bidden je veel zegen van onze Heer toe. Ga met Hem en het gaat goed.
    De foto van je met de
    "muts van tante Aal" heb ik gecopieerd en die sturen we op naar tante Aal. Zal ze vasr leuk vinden.

Pa S.

• 16 Februari 2010 - 09:17

Mandy:

Heey Alita!

Wat fijn dat het goed gaat en dat je het zo naar je zin hebt!
    Hier gaat het ook goed, de cursisten hebben het nog steeds over je. Nurio ook... dan noemt ze je naam en dan laat ik even deze site zien waar jouw foto op staat en dan wordt ze weer blij! Lief he!

Ik ben volgende week maandag en dinsdag ook in Amsterdam! Wie weet kom ik je nog tegen :)

Groetjes Mandy