Over grenzen, Nations 2 Nations en open avond. - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Alita Scholtens - WaarBenJij.nu Over grenzen, Nations 2 Nations en open avond. - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Alita Scholtens - WaarBenJij.nu

Over grenzen, Nations 2 Nations en open avond.

Door: alita

Blijf op de hoogte en volg Alita

25 Februari 2010 | Nederland, Zwolle

Hoog tijd om jullie weer een beetje bij te praten hoe het hier gaat in Amsterdam.

Afgelopen week hadden we Nations2nations week. De hele week hebben we gevierd dat God verschillende stammen, talen, landen en volken heeft gemaakt. (nav Openbaringen 7:9)
's Ochtends begonnen we dan ook met een culturele worship, op z'n aziatisch, afrikaans, nederlands, enz. Vervolgens kregen we les over hoe God mensen tevoorschijn roept in hun cultuur en elke cultuur iets heeft gekregen van God om Hem terug te geven. Zo indrukwekkend om daar zo bewust van te worden en elkaar ook aan te moedigen om uit te stappen en niet bang te zijn. We mogen leren ruimte te maken voor elkaar en elkaar te erkennen. Dat betekent voor mij ook uit mijn comfortzone stappen en open staan voor nieuwe dingen. 's Avonds hadden we heerlijke gerechten uit verschillende landen. Afgesloten met een fijne grote afwas.

We hebben nog maar 3 lesweken te gaan en dan is de lesfase alweer voorbij. Wat lijkt het lang geleden dat we gestart zijn. En wat zijn we door veel processen heengegaan samen. Zo hebben we van 4 cursisten afscheid moeten nemen. De redenen zijn voor ieder persoonlijk weer verschillend. Maar een belangrijke reden is dat DTS een officiele training is en dat we de eindtermen moeten nastreven en bewaken. Hoe graag we ook mensen het beste gunnen, soms moeten grenzen gewoon grenzen blijven. Maar wat is het ongelooflijk jammer als je al een tijdje met elkaar hebt opgelopen om dan noodgedwongen afscheid te nemen.

Onze uitdaging is dus om mensen te discipelen. Wat is dat nu eigenlijk? En wat is het niet? Wat het niet is is mensen dwingen tot een bepaald 'goed' gedrag. Een veel herhaalde uitspraak is: 'je kunt een koe wel naar het water leiden, maar je kan niet dwingen om ervan te drinken.'
In de joodse cultuur volgt een discipel zijn rabbi en heeft het verlangen net zo te worden als zijn 'meester, zijn rabbi'. Wat wij als staf doen is samen optrekken met de studenten en hen helpen het verlangen om Jezus in alles te volgen om te zetten in acties.God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Soms betekent dat we aanmoedigen en bevestigen dan weer confronteren en uitdagen tot nieuwe stappen, dan weer luisteren en helpen nieuwe inzichten te verwerven. We hebben 's ochtends les over onderwerpen die te maken hebben met discipelschap: God's Vaderhart, Zijn stem verstaan, je roeping ontdekken en volgen, de Heilig Geest, identiteit in Christus, enz. En wordt er veel tijd besteed aan aan boeken lezen, voorbede en werktaken. Vooral die werktaken blijven een terugkerend thema. Het is de uitdaging om juist daarin trouw te zijn en het tot een goed einde brengen.

Het is voor mij heel goed om nu in de staf van deze DTS te zitten. Ik leer veel dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Veel situaties die ik tijdens mijn eigen DTS niet snapte vallen nu veel meer op zijn plek en waar ik toen vragen over had wordt nu beantwoord. Ik voel me ook rijk met mijn teamgenoten. Betekent dat alles dan zo vlekkeloos verloopt? Zeker niet, maar ook dat geeft weer nieuwe kansen: hoe reageer ik in bepaalde situaties? Waar begin ik? Frustraties zijn zo gemakkelijk gevoed. Tegelijk word ook ik steeds weer geconfronteerd en aangemoedigd: hoe breng ik in praktijk wat ik graag bij de studenten zou willen zien? Hoe is mijn karakter en durf ik die ook kritisch te bekijken?
Het is daarom mooi om elkaar regelmatig te vragen: hoe is het met je stille tijd? Want groeien in intimiteit met God is de beste carriere die je kunt maken.

Tot slot: we hebben elke woensdag open avond. Woensdag 17 maart hebben we alweer onze laatste open avond.(nog 3x!) Op die avond zullen beide DTS'en officieel uitgezonden worden. Je bent van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn! Op zaterdag 20 maart organiseert onze DTS nog een speciale dag voor alle mensen die persoonlijk betrokken zijn geweest en/of graag persoonlijk willen kennismaken met de studenten, het trainingsgebouw, de staf. We zullen een mooi programma hebben waarin we meer zullen vertellen van wat we hebben gedaan en in de outreach hopen te gaan doen. Je hoort er tzt nog meer van, maar vergeet niet alvast te reserveren in je agenda.

Super welkom in Amsterdam!
alita

  • 25 Februari 2010 - 22:24

    Wilma:

    Ik lees net je nieuwe update. En wat een inhoud: Grenzen, volgen, carriere en open avond!
    In een notedop wat je allemaal deelt. En na het lezen, denk ik: groei, kracht, discipel en liefde.
    Wauw.


  • 26 Februari 2010 - 08:10

    Ingrid:

    Fijn dat ik een blik heb mogen werpen op hetgeen dat jou energie en inzicht geeft.

  • 26 Februari 2010 - 09:48

    Clazina:

    Wat gebeurt er veel!
    Mooi om weer even het laatste nieuws te lezen.
    Gods zegen!

  • 26 Februari 2010 - 20:19

    Pa S.:

    Kind toch, wat moet je veel en dat op vrijwillige basis. We bewonderen de moed die je steeds weer krijgt om door te gaan op de weg die de Heere je wijst. Geve Hij jou ook Zijn vrede. Want dat is "een vrede die alle verstand te boven gaat" zo leert ons Gods Woord.
    Ook sterkte van Ma

    Pa

  • 28 Februari 2010 - 09:24

    Corina:

    nog maar 3 weken? dat gaat snel? Wij zijn van de week net begonnen...! Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zwolle

Amsterdam

Recente Reisverslagen:

13 Juni 2010

Mijn droom

18 Mei 2010

de beloofde foto's

09 Mei 2010

Welkom op de Veluwe

30 Maart 2010

Over einde lesfase en Pasen...

25 Februari 2010

Over grenzen, Nations 2 Nations en open avond.
Alita

De komende 2 jaar ga ik werken bij Jeugd met een Opdracht Heidebeek in Heerde. Welkom om mee te lezen hoe dit verder gaat.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 64696

Voorgaande reizen:

31 Maart 2012 - 09 Juni 2012

israel

02 November 2009 - 10 Juni 2010

Amsterdam

08 Januari 2009 - 27 Mei 2009

IBC Zwitserland & outreach Uganda

13 September 2010 - 30 November -0001

Heidebeek

01 Januari 2012 - 30 November -0001

2012

01 Oktober 2012 - 30 November -0001

Mercy & Justice

Landen bezocht: