Jeruzalem! - Reisverslag uit Nazareth, Israel van Alita Scholtens - WaarBenJij.nu Jeruzalem! - Reisverslag uit Nazareth, Israel van Alita Scholtens - WaarBenJij.nu

Jeruzalem!

Door: alita

Blijf op de hoogte en volg Alita

29 Mei 2012 | Israel, Nazareth

Soms, eigenlijk best regelmatig, bevind ik mezelf in situaties dat ik denk: hoe heb ik dit nu weer voor elkaar gekregen? Maar bij God is alles mogelijk! Het vraagt wel dat ik de controle regelmatig uit handen durf te geven en in Gods handen leg. Niet altijd mijn grootste hobby.

De 11 discipelen, in de tijd van Jezus gingen na Zijn hemelvaart 10 dagen naar Jeruzalem om te wachten tot de Heilige Geest zou komen. De controle moesten ze toen ook behoorlijk uit handen geven. Maar het werd Pinksterfeest en het zette nogal wat op z'n kop.

En nu ruim 2000 jaar later waren wij ook in Jeruzalem tussen Hemelvaartsdag en Pinksteren, in de oude stad, in een huisje dat tegen de stadsmuur is aangebouwd.
We hebben kunnen meewerken met verschillende organisaties en mensen die hier wonen. Er is zoveel te doen! We hebben veel mensen gesproken met joodse achtergrond. Dat geeft nieuwe inzichten en veel om over na te denken.
Wat een voorrecht om hier wat langer te kunnen zijn en tijd te hebben het toeristengevoel enigzins af te leggen en een proces te kunnen starten om de Joodse wortels van de Bijbel beter te leren begrijpen. Het zorgt voor een behoorlijk 'paradigm shift' om maar even een mooi woord te gebruiken.
Met dat ik de Joodse cultuur beter ga begrijpen, ga ik ook de context beter begrijpen waarin de Bijbel geschreven is en hoe enorm perfect Gods timing is. Zo volmaakt en zo trouw is Hij. Niets gaat van Zijn plannen verloren. Dat is nog eens goed nieuws in tijden van slechte economie.

Orthodoxe Joden kennen geen Pinksterfeest, maar wel Sjavoeot, Wekenfeest. Een belangrijk feest, 7 weken na Pesach, waarbij ze vroeger het beste van hun veestapel gingen offeren aan God en de het beste van hun oogst naar Jeruzalem brachten. Het is het feest waarbij Joden ook herdenken dat ze de Thora, de wet, op de berg Sinai van God hebben gekregen. Nu komen er nog steeds Joden van alle kanten naar Jeruzalem en blijven de hele nacht wakker om het Oude Testament samen te bestuderen. Vervolgens gaan ze met zonsopgang met z'n allen naar de 'Klaagmuur' om te bidden. Als je op dat moment wakker bent vanwege enkele teamgenoten die uit bed gaan omdat ze dat willen meemaken, dan hoor je in je bed het gezang door de straten van de oude stad gaan. Erg bijzonder. Het leek wel of er een doelpunt was gescoord :).
Mooi om dan te beseffen dat God ons de Heilige Geest heeft gegeven om van de wet van steen een wet van vlees te maken en in ons hart te schrijven. Daar blijf je geen toeschouwer bij, daar wordt je een deelnemer van! Een veranderd perspectief!

De afgelopen dagen was ons team in 4-en gesplitst. We verbleven bij 4 verschillende families in en rond Jeruzalem en hielpen mee in hun gezinnen of in de buurt waar ze wonen. Morgen komen we als team weer bijelkaar en trekken we weer samen verder.

We gaan leuke dagen tegemoet! het einde van de outreach is in zicht en daarom hebben we auto's gehuurd en trekken met elkaar de woestijn in. Eerst helemaal naar het zuiden naar de grens met Egypte. In Kadesh Barnea hebben we contact met iemand waar we een nacht zullen verblijven. We zullen daar kameel rijden en met de jeep erop uit gaan. Vuurtje stoken en daarop eten klaarmaken. De dag erop trekken we weer verder naar het noorden naar een oase. Daar zullen we wat gaan relaxen en slapen onder de sterrenhemel. Zo'n zin in! De volgende dag trekken we weer door naar de Dode Zee, waar we natuurlijk even moeten zwemmen en een modderbadje nemen.

Vrijdagmiddag hopen we weer in Jeruzalem aan te komen en dan kunnen we intrekken in het huis van de NEM, Near East Ministry. Een mooi, groot en vooral koel huis waar we gedurende het weekend onze outreach gaan evalueren.
Maandagochtend betrekken we weer onze appartement in de oude stad voor onze laatste week outreach. Amazing Grace.

Lieve groet, alita

ps volgende keer de foto's erbij!

• 29 Mei 2012 - 20:38

Wilma:

Jij verhalenverteller!
    Je deelt mooie concrete dingen van God en nodigt uit om meer te willen weten! Ik ben benieuwd naar de live verhalen als je weer terug bent. ;)

• 29 Mei 2012 - 21:09

Idelette :

Wow wat een mooi verhaal weer... en niet zomaar een verhaal, jij maakt het gewoon live mee. Geweldig lijkt mij dat. En gaaf dat je ook daar weer zoveel mag uitdelen! Ik wens je zegen toe!! Geniet van alle momenten dat je daar nog mag zijn in het prachtige Israel. Er komen zo te lezen nog mooie dagen aan.

• 30 Mei 2012 - 13:08

Henrieke:

Bijzonder Alita, de reis die je maakt en inzichten die je opdoet. Een bijzonder volk en een intrigerend land. Geniet nog even van de mooie sterrenhemel waaronder Abraham eens een bijzondere belofte kreeg!

• 01 Juni 2012 - 10:13

Annemarie:

zo bijzonder weer... Gods zegen zij met jullie...