Ze zei het écht...! - Reisverslag uit Epe, Nederland van Alita Scholtens - WaarBenJij.nu Ze zei het écht...! - Reisverslag uit Epe, Nederland van Alita Scholtens - WaarBenJij.nu

Ze zei het écht...!

Door: alita

Blijf op de hoogte en volg Alita

25 Februari 2012 | Nederland, Epe

...'was je in 2008 al 19 jaar?' Daarbij keek ze me ook nog recht aan, die mevrouw van de ggd. Of ik in 2008 al 19 was? Ik ben al sinds 1993 19. Dat heeft ze goed gezien, zij mag blijven.

We hebben onze vaccinaties gekregen voor de reis. Voor Israël hebben we niet echt wat nodig, maar de mensen die naar Thailand gaan moesten er wel een aantal halen. Zo zetten we elke keer weer een stapje. Ondertussen gaan de lessen gewoon door en loopt het tempo behoorlijk op van een werkweek vanwege de voorbereidingen van de grote outreach.

Vorige week was het thema 'identiteit' en deze week 'relaties'. Belangrijke thema's om in te groeien en stappen in te zetten. Identiteit: wie God zegt dat je bent, hoe Hij jou bedacht en gemaakt heeft. Het volk Israël voelde zich 'als kikkers' tegenover de reuzen van het land Kanaän en daarom durfden ze niet verder. Heel herkenbaar. Dat is het zelfbeeld wat wordt aangetast. We hebben een avond genomen waar we allemaal een leugen, die we over onszelf geloven en die ons hindert om verder te gaan, op een spiegel schreven. We kwamen allemaal aan de beurt om deze leugen hardop uit te spreken en er afstand van te doen. Vervolgens werd de spiegel gebroken met een hamer. Zo symbolisch en zo krachtig. We zijn geen 'kikkers'!
De volgende dag kregen we een nieuwe spiegel waar we de waarheid op mochten schrijven die tegenover onze leugen stond. Een realiteit die we mee naar huis mochten nemen.

En dan afgelopen week over relaties. Over verschil tussen man en vrouw en hoe we elkaar mogen bevestigen en waarderen. Maar ook hoeveel er stuk kan gaan omdat we gewoon nooit echt goede gezonde voorbeelden hebben gehad of er voldoende openheid over dit verschil is gecreëerd. Het was erg knap hoe deze spreker deze kwetsbare veilige openheid kon creëren van aanvaarden en begrijpen. We hadden zelfs speciale vrouwen en mannenavonden waarbij alles bespreekbaar was rondom dit thema.
Een mooie uitspraak van hem: Wat is het beste wat een vader kan doen voor zijn kinderen? Van zijn vrouw houden...En het beste wat we als staf kunnen doen voor de DTS...van elkaar houden en waarderen.

En nu is mijn tas gepakt en zal ik na een kort nachtje weer op het vliegtuig stappen. Deze keer naar Letland. Een land vol sneeuw en kou. De echte winter dus weer in, terwijl ik het voorjaar al kon ruiken vanmorgen. De vogels zijn weer vroeg wakker aan het worden 's ochtends en 's avonds rij ik in de avondzon naar huis. Des te leuker als we weer terugkomen volgende week.
We zullen een week lang in de stad Jekabpils mensen huis aan huis bezoeken, voedselpaketten brengen en kleren uitdelen. Erg bijzonder om dit met 300 anderen uit verschillende landen van europa te mogen doen. Jong en oud doen mee. Vorig jaar ben ik ook geweest en het heeft een behoorlijke impact gemaakt op iedereeen die erbij betrokken was. Ik heb er weer zin in! We werken samen met plaatselijke kerken en dus met veel Letse mensen. Lets go!

Alita

• 25 Februari 2012 - 21:22

Johan S.:

Je bent een kei! Enne je ziet er gewoon nog zo jong uit voor je leeftijd moet je maar denken...
    Heel veel sterkte en succes in Letland!

Veel liefs uit Leerdam

• 25 Februari 2012 - 21:49

Harmen Kampinga:

Fijne reis en goed verblijf gewenst!

• 25 Februari 2012 - 21:56

Annet:

Hey Alita,

Wens je een goed reis! En een siper mooie en gezegende tijd in Letland! In gedachte reis ik met jullie mee!

Liefs!

• 25 Februari 2012 - 21:57

Annet:

wens je dus een SUPER gezegende tijd!

• 25 Februari 2012 - 22:37

Pa S :

Ja, dat je jong bent weten we; maar zo jong? Had die mevrouw soms slechte ogen en geen bril?
    Kind, het ga je goed in Letland en Gods zegen over je arbeid daar toegewenst.
    Groeten van
    Pa en ma

• 26 Februari 2012 - 07:32

Pauli:

:) Lets make some fun over there/have a good time! enz :D Liefs!

• 26 Februari 2012 - 08:10

Henrieke:

Sjonge Alita,

je wordt er met de jaren jonger op ;o) Heel veel zegen gewenst op je reis!

• 26 Februari 2012 - 14:01

Gert:

Wat een gave dingen allemaal weer zeg. En jij loopt daar ook gewoon lekker te zijn en te drinken en te geven. Mooi mens dat je toch bent. Zegengroeit voor in Letland!

Grtz.blz.Gert