Momenten van afscheid - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Alita Scholtens - WaarBenJij.nu Momenten van afscheid - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Alita Scholtens - WaarBenJij.nu

Momenten van afscheid

Door: alita scholtens

Blijf op de hoogte en volg Alita

23 Februari 2008 | Singapore, Singapore

Laatste bericht voor we weer terug zijn in Nederland!

We hebben heerlijk een paar dagen vakantie gehad een erg bekend oud stadje.
Het was mogelijk voor ons om dit te doen, omdat we een ruime vergoeding hebben gehad voor de cursus Engels. Dat is zo'n zegen geweest. We hebben nu zoveel financiële armslag, dat we al veel mensen om ons heen hebben kunnen zegenen met een gift. We staan er verwonderd over. Vooral na Hong Kong waren we al door de helft van ons budget heen, terwijl we nog tweederde van de reis moesten afleggen!

Het plaatsje was mooi en erg toeristisch. Maar ook heerlijk ontspannen. We hadden uitzicht op bergen met besneeuwde toppen en een groot meer aan de andere kant. Het centrum stond bol van de kleine winkeltjes vol met 'locale' spullen. Het heeft zeker iets om daar rond te lopen. We begrepen ook al vrij snel dat je er geweest MOET zijn als je in deze provincie bent. Nou, we hebben niet onder gedaan voor de gemiddelde toerist.

Tijdens deze dagen hebben we ook geëvalueerd aan de hand van een aantal vragen. 11 verhalen van 20 minuten, dat was zeker intensief, maar ook zo rijk om ieders verhaal te horen. Ook hebben we de laatste 1-op-1's gehad met onze leiders. Het was echt heel goed om zo te investeren en tijd te nemen om dingen af te sluiten.

Afgelopen woensdag zijn we teruggekomen in de stad en hebben de laatste dagen besteed aan bidden voor de stad, voor de mensen die we ontmoet hebben, voor elkaar en voor de laatste weken. En natuurlijk de laatste bezoeken gedaan aan de locale markten en de laatste afspraken gemaakt met plaatselijke vrienden. We hebben nog enkele mensen van de cursus Engels mogen ontmoeten en een goede tijd samen gehad. Het is een gek idee dat als je afscheid neemt om te weten dat je elkaar niet snel meer zult ontmoeten.

Vandaag is het zaterdag en vanmorgen werd het lokale Y-café feestelijk geopend. Het was zo'n eer om daar bij te zijn!
Het café voorziet in werkgelegenheid voor de locale Y-medewerkers. Het is een creatieve manier om als locale goed- nieuwsbrenger op een sociaal aanvaardbare manier, voet aan de grond te krijgen. De locale medewerkers krijgen salaris en dat voorkomt een hoop problemen. Het is mogelijk doordat een internationale organisatie subsidie gegeven heeft voor de start van dit cafe. In de toekomst hopen ze zichzelf te bedruipen.

Het café is een initiatief van mensen van het eiland Samoa. Samoa is een eiland in de Stille Oceaan ten noorden van Nieuw-Zeeland en ten oosten van Australië. Er waren wat 'eilandmensen' overgekomen om dit feest mee te vieren. In ons team zit een meisje uit Hawaï en haar vaders familie komt van Samoa. Zij kent een aantal dansen van dit eiland en heeft vanmorgen voor iedereen gedanst. Ik vond het erg ontroerend en bijzonder, omdat we gewoon in het verre oosten zitten en een warm eilandfeest hadden! Het was trouwens ook erg mooi weer en veel mensen uit de omgeving kwamen meegenieten. Ook het grote vuurwerk ontbrak niet. Het was behoorlijk zwaar vuurwerk, wat ook flink veel herrie en troep veroorzaakte.
Het was gaaf om met dit hoogtepunt te mogen afsluiten.

Vanavond voor de laatste keer een heerlijk locale maaltijd en dan spullen pakken! Morgen zullen we tegen de middag vertrekken en aan het eind van de middag in Singapore aankomen. De andere 2 teams zullen daar dan al zijn.

We zullen 2 volle dagen gebruiken voor debriefing. Woensdag hebben we nog vrij en donderdagavond vliegen we naar Nederland, waar we vrijdagochtend in de vroege ochtend met een jetleg hopen aan te komen :-)

Voor iedereen de hartelijke groeten!

Alita

• 23 Februari 2008 - 19:08

Brenda:

He ALita,

voor jou afscheid nemen maar ik heb zin om je weer te zien spreken en een dikke knuffel te geven!
    Goede reis!

Brenda

• 23 Februari 2008 - 20:25

Pa S:

Goeie reis en wel thuis.

Pa en Ma

• 25 Februari 2008 - 21:03

Freek:

Alita,

Wat is het toch geweldig wat je hebt mogen doen en ik hoop je ontzettend snel te mogen knuffelen.

Kus,

Freek

• 27 Februari 2008 - 19:29

Klaas Jan:

Lieve zus,

Fijn dat je al weer snel naar Nederland komt. Leuk om de mooie verhalen weer te lezen. Vanavond tijdens een wandeling voelde ik een verlangen om je te ontmoeten en je gewoon even vast te houden. Gek is dat zo sterk heb ik dat nog nooit gevoeld.
    Doe voorzichtig onderweg en kom met Gods hulp svp weer veilig in Nederland.
    Laat me weten wanneer ik je kan ontmoeten. Volgende week dinsdagavond kan ik helaas niet omdat ik moet werken.
    Hoor snel van je,

dikke zoen,
    broer KJ

• 28 Februari 2008 - 16:41

MJ:

Aaaah, je vliegt vanavond al naar huis! Ik keek toevallig even op je blog om te zien of er nog nieuws was, en misschien zit je gewoon al in de lucht op dit moment! Best een gek idee :-) Super dat je morgen "gewoon" weer in Nl bent, tuurlijk is dat kei- egoïstisch maar ik vind het toch wel weer lekker dat je dan op bereisbare afstand aanwezig bent... sorry! Geniet van de komende tijd in het mooie Amsterdam (heb een weekendje A'dam voor mn verjaardag gehad, heerlijk) en hopelijk tot snel. We kunnen trouwens niet niet naar de presentatie dinsdag want ik heb Spaanse les, maar in Zwolle organiseer je ook nog iets, toch? Dikke enthousiaste zoenen van je M

• 01 Maart 2008 - 00:31

Catrien: