week 7, 8 en 9 - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Alita Scholtens - WaarBenJij.nu week 7, 8 en 9 - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Alita Scholtens - WaarBenJij.nu

week 7, 8 en 9

Door: alita scholtens

Blijf op de hoogte en volg Alita

09 Maart 2009 | Zwitserland, Lausanne

Hallo allemaal!

De afgelopen week hadden we een enorm vol huis. Zowel de DTS als Sprungbrett (tussenjaar voor 15-17 jarigen) kwamen terug van outreach. Dat betekende ineens ongeveer 50 mensen extra in huis en dus ook dat alle ruimtes overvol waren en behoorlijk inschikken. Ze kwamen uit verschillende landen op verschillende tijdstippen binnendruppelen. Dat zorgde telkens voor een enorm gejuich. Het was bijzonder om dat te zien en mee te maken. Donderdag hadden we groot feest als afronding van de DTS en afgelopen vrijdag zijn ze weer naar huis gegaan. De rust is daarmee weer teruggekeerd en we kunnen weer wat meer bewegen.

De voorbereidingen voor de outreach naar Uganda zijn in volle gang. De verhalen van de vorige week teruggekeerde groep uit Uganda waren echt enthousiast en bemoedigend. En hun foto’s gaven een supermooie indruk!

De week na de plumbline (zie vorige bericht) gingen we door met familysystemen en de oorzaak van verslavingsgedrag. Daarna hadden we een week over Original Design. God als een ontwerper. Niet één maat voor iedereen, maar ieder uniek om iets te kunnen verwezenlijken. We leerden deze week hoe we in de vrijheid van dit ontwerp konden gaan staan en hoe we kunnen herkennen wat er in de weg staat om dit ten volle uit te leven.

De week was met live videoverbinding met de ander kant van de wereld. De spreker en zijn team had voor ons gebeden, terwijl ze alleen onze namen hadden. En voor iedereen hadden ze opgeschreven wat ze hadden mogen ‘zien’ . Ze hadden bijvoorbeeld bij mij een plaatje van een wever gezien: iemand die verbinding maakt, iemand die mensen bij elkaar brengt en leefgemeenschappen met elkaar verbind. Dat was iets wat ik zelf al heb mogen ontdekken de afgelopen jaren. Maar als het dan op deze manier bevestigd wordt door een spreker aan de andere kant van de wereld, is dat wel een bijzondere ervaring…

Afgelopen week was het thema ‘de kracht van het kruis’. Maar de spreker gaf er een iets andere invulling aan dan ik had verwacht. Ze had enorm veel ervaring met counseling in de reguliere sector. En dan met name in gevangenissen. We hoorden verhalen hoe zij zich niet liet intimideren door ‘gangs’ en hoe ze omging met moordenaars en verkrachters. Ze zei: mij kan niets meer schokken, (dat vond ik weer schokkend :)).Maar de manier waarop ze erover vertelde maakt wel dat ik meer ging begrijpen van straattaal en straatgedrag. En dat er mensen nodig zijn die zich niet laten intimideren. Misschien had dat toch meer met het thema te maken dan ik dacht: de kracht van het kruis in haar leven was zo zichtbaar, dat ze zich niet bang liet maken. Ze wist haar identiteit en de positie die haar gegeven was.

En nu alweer week 10. Het betekent ook dat iedereen nu ook moe begint te worden en dat we er echt af en toe voor moeten kiezen met elkaar. Ik vind het heerlijk dat het weer wat langer licht is en de vogels weer van zich laten horen.

Hier nog wat foto’s! http://picasaweb.google.nl/amschol/Week78En9#
En als je hierop klikt krijg je alle albums te zien! http://picasaweb.google.nl/home?hl=nl&tab=wq. Veel plezier!

Alita

• 09 Maart 2009 - 19:58

Gretha:

Alita,

Mooie foto's!! succes met de voorbereidingen.
    God is met jullie.

Een dikke knuffel van ons allemaal.

• 09 Maart 2009 - 20:03

Hettie:

Als ik dat stuk lees over de mensen die van Outreach binnenkomen en het gejuich doet me dat denken aan de binnekomst in de hemel.

Als hier op aarde al zo gejuicht wordt wat zal het daar dan zijn.

• 09 Maart 2009 - 20:20

Anita:

Wow, inspirerend je DTS. Bijvoorbeeld dat die spreekster zich niet door gangs laat intimideren...!`
    En ik genoot van je detailfoto's. Vooral die in de knop en die met de oranje bloemen. En misschien ook wel de koningin van sneeuw/ijs...

• 10 Maart 2009 - 11:28

Griëlla:

mooie foto's! Echt gaaf!

(En je hebt je vingertophandschoenen niet voor niets meegenomen zie ik ;-) )

• 10 Maart 2009 - 14:13

Marie:

Bedankt voor al de mooie fotos, ik voel me thuis als ik het meer zie :)
    Hier is het nog niet lente ... maar grijs en nat ;)

• 10 Maart 2009 - 17:23

Ruby:

is het een beetje leuk in zwitserland?? ik hoop het vet leuk zoveel sneeuw of heb je geen sneeuw ??

kusjes van ruby

• 12 Maart 2009 - 12:31

Corina:

He Alita!

Leuk om even je site te lezen en foto's te bekijken! Klinkt intensief en goed. Op de basis in Letland is ook een counselingschool bezig. Wel ff andere koek dan DTS. Maar zo goed wat er gebeurt in harten als ik wat verhalen hoor! Hoop dat je dezelfde ervaring hebt!
    ik ben nu 3 weken in NL, daarna ga ik weer terug naar Letland om de BCC te doen. Het ywam avontuur gaat door! Tot later!
    Groetjes Corina

• 12 Maart 2009 - 19:35

Gert:

Alita,

Wat een prachtige foto's! Wat een heerlijk gebied mag jij bewonen op dit moment. En ook, wat heerlijk dat je gewoon zoveel tijd mag doorbrengen om geweldig onderwijs te ontvangen. En dan naar buiten binnenkort. Sta sterk, houdt vast wat je geleerd is en blijf contact houden met de Thuisbasis als je veel dingen tegen zult komen waarin de wereld op de kop lijkt te staan.

Wat ben je toch een geweldig mens he? Gods medewerker!

Gr.GBANR

• 17 Maart 2009 - 20:26

Pa:

Je boft maar dat je in Zwitserland al zoveel van Gods goede schepping mag zien. Straks in Uganda mag je denk ik weer genieten van dezelfde schepping.
    En eens mogen we allemaal, die God de Heere in oprechtheid dienen genieten van de herschepping. Op reis daar naartoe geeft Hij ons de gelegenheid om in de schepping Zijn grootheid te zien. Geniet ervan onder dankzegging en loof Hem voor Zijn scheppings- en herscheppingskracht. Immers ook ons eigen hart moet hergeschapen worden om eenmaal te zijn zoals we door Hem geschapen zijn in het paradijs.
    Fijn dat het zo goed gaat. Probeer de rechte nuchterheid te betrachten om alles in de goede proporties te blijven zien.
    Wees tot een getuigenis en wij blijven voor je bidden.

Je eigen lichamenlijke vader.