week 10,11 &12 - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Alita Scholtens - WaarBenJij.nu week 10,11 &12 - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Alita Scholtens - WaarBenJij.nu

week 10,11 &12

Door: alita scholtens

Blijf op de hoogte en volg Alita

29 Maart 2009 | Zwitserland, Lausanne

Het einde van de lesfase is voorbij! Hopelijk hebben jullie het een beetje kunnen volgen waar we mee bezig zijn geweest. Zelf zie ik de lessen als een groot Bijbels raamwerk, waarbinnen gebouwd kan gaan worden. Deze site is ook voor mij ook een soort herinneringsmonument.

Afgelopen week hebben we teruggekeken en geëvalueerd. M’n broer Freek is nog langs geweest en hij heeft mij een rondleiding gegeven in Lausanne. Toch handig, zo’n broer, zie je nog eens wat. :) Vrijdag een heerlijke slotbrunch met IBC gehad. Vanavond (zondagavond 29 maart) krijgen we ons getuigschrift en is het afscheidsfeestje. De meeste mensen van IBC gaan naar huis. Dat het ook echt definitief het einde is van deze periode, kan ik me nog niet voorstellen. Ik denk omdat ik zelf nog niet naar huis ga en hier ook weer voor een week terugkom eind mei.

Week 10 hadden we een week over identiteit in Christus. Dat vond ik zelf denk ik de mooiste week. Het ging over mannelijkheid en vrouwelijkheid. Dat is het beeld is van God. Het mannelijke dat initieert en het vrouwelijke dat ontvangt. Een oor krijgt betekenis door geluid. Het oog door het licht. Het ene krijgt betekenis door het andere. Dat is het beeld van God en de mens.De mens krijgt beteknis in relatie met God. Maar God heeft deze betekenis ten volle in zichzelf. Hij is mannelijk en vrouwelijk. Voor mij gaf deze week veel woorden aan wat ik afgelopen jaren heb mogen leren. Het gedeelte van ons dat ontvangt(femininity) is op zoveel tereinen gebroken. Voor mensen die de schrijfster Leanne Payne kennen: zij heeft hier veel boeken over geschreven. Ook C.S. Lewis heeft hier veel over nagedacht.(Hij heeft ook de boeken van Narnia geschreven). De spreker van deze week zei: probeer het niet allemaal te analyseren wat ik je zeg. Daarmee maak je dingen stuk. Laat het gewoon zinken. De relatie tussen God en de mens is een mysterie, een geheim, zó groot. Het geeft nix als je niet ineens de diepte kan bevatten van deze relatie. Dat valt niet te analyseren. Het mysterie is in je geest, niet in je verstand. Over sommige dingen die ik julie nu vertel, heb ik meer dan 50 jaar nagedacht en nog steeds ontdek ik nieuwe dingen. Jezus zegt: don't worry, be happy. Hij zal je de dingen openbaren als je je aan Hem toevertrouwd. Relax. Jezus heeft de wereld overwonnen.

(Johannes 16:33 'Ik heb dit gezegd opdat jullie vrede vinden bij mij. Jullie zullen het zwaar te verduren krijgen in de wereld, maar houd moed: ik heb de wereld overwonnen.’)

Week 11 hadden we een spreker, Al Akimoff, die samen met Loren Cunningham de allereerste YWAM-basis (in Lausanne!) heeft gepionierd. Het huis waarin we nu wonen, hebben zij gekocht. Verder heeft hij YWAM Nederland mede opgericht. Hij vertelde over de lessen die ze hier kregen van Corrie ten Boom en Anne van der Bijl. Hij vertelde de meest wonderlijke verhalen waarin hij betrokken was geweest. Hij heeft in Nederland gewoond en samengewerkt met ´tante´ Corrie. Zij heeft de diepste hel van Auswitz gezien en is over de wereld gaan reizen om te spreken over vergeving in Jezus. Hij zei: “Van wie zou je willen leren wat vergeven ten diepste is, dat is toch van haar?” En hij heeft samengewerkt met Anne van der Bijl in de beginjaren van Open Doors. Deze man heeft met gevaar voor eigen leven vele Bijbels de gesloten grenzen over gesmokkeld. Hij zei: "Van wie zou je de liefde voor de bijbel willen leren, dat is toch van hem? Ook wij zijn de gesloten grenzen van Oost-europa overgegaan met trucks vol Bijbels en God heeft steeds het onmogelijke mogelijk gemaakt."
Hij heeft echt 5 dagen lang verhalen verteld. We hadden les samen met de DTS en sprungbrett. Sommige studenten waren er na 2 dagen al klaar mee, maar ik vond het helemaal geweldig. Misschien omdat ik al zoveel informatie in mijn leven gehoord heb? Hij daagde ons uit om de onmogelijke plaatsen niet uit de weg te gaan, maar om stappen te gaan zetten in het geloof dat de levende God nog steeds dezelfde is en altijd op zoek is naar mensen die met Hem willen meewerken om nieuwe dingen te doen die niet eerder gehoord of gezien zijn.

En nu naar Uganda!

De koffers zijn gepakt. Het verschil met 7 januari is dat ik het nu zelf heb gedaan :-). Heb niet echt een voorstelling van wat ik tegen zal gaan komen. Over enkele dagen ben ik een stuk wijzer en kan ik jullie meer vertellen. Ook vanuit Uganda hoop ik de website bij te kunnen houden.
We vertrekken dinsdagochtend vroeg en gaan via Londen en Dubai (Verenigde Arabische Emiraten)naar Uganda vliegen. We hebben veel lange wachttijden, maar hopen woensdagavond in Jinja te arriveren. Ik zal gaan meemaken wat de meeste afrikanen meemaken als ze naar Nederland komen: een cultuurshock.

Hier nog enkele foto’s van de afgelopen weken! http://picasaweb.google.nl/amschol/Week101112# Ik eindelijk heb ook ontdekt hoe ik video’s kan plaatsen. Dat biedt nieuw perspectief vanuit Uganda!

We horen weer van elkaar!
Groeten uit Lausanne,
Alita















  • 29 Maart 2009 - 12:45

    Liesbeth:

    Hoi Alita!
    Spannend!!!! Gewoon weer weg daar en een nieuw mooi avontuur tegemoet! Bedankt voor je uitgebreide verhaal; zo leuk om te lezen. Ik wens je veel zegen en kracht van God toe voor je tijd in Uganda! Geniet er van.
    Lieve groet, Liesbeth

  • 29 Maart 2009 - 13:00

    Jan Willem:

    Hoi Alita,

    wat mij raakt is dat je de relatie met God niet moet analyseren. dat is juist waar ik zo'n moeite mee heb. het is erg mooi als je het gewoon kunt laten bezinken!
    je verhaal getuigt van veel rijkdom!

  • 29 Maart 2009 - 17:21

    Frans Willem:

    Hee Alita,

    Wat gaat dat snel allemaal, voor mijn idee zit je nog maar net in Zitserland, en nu ga je alweer naar Uganda. Wel een stuk wijzer, dat blijkt steeds weer uit je verhalen. Ik hoop en bid dat je in Uganda tot zegen mag zijn voor veel mensen, en vooral: wees zelf ook gezegend!

    Blessings, FW

  • 29 Maart 2009 - 17:55

    Mj:

    Oh Alita wat een verhalen! Iemand die gewoon Corrie van den Boom kende! Wow! En nu naar Uganda, ik vind het maar spannend hoor. Pas goed op hé. En ik hoop dat je je blog kan blijven bijhouden vanuit daar. Een tussenstop in Dubai... jij ziet ook de hele wereld! We blijven voor je bidden meis, veel geluk!

  • 29 Maart 2009 - 20:30

    Mariska:

    Hoi Alita, wat is je lesfase omgevlogen, lijkt wel, ik heb nog 4 weken voor de boeg. Nu ga je naar Uganda! Ik wens je een hele goeie tijd daar, geniet van Afrika. Ik blijf tijdens mijn outreach dicht bij huis maar we hopen in Juli naar Senegal te gaan! Gods zegen, Marcos en Mariska

  • 30 Maart 2009 - 19:21

    Ruby En Haar Zusjes:

    heay alita,

    vet cool dat je naar afrika gaat (uganda)
    heel veel suc6 ermee van ons allemaal

    liefs pien ruby chris,

  • 30 Maart 2009 - 19:42

    Broer KlaasJan:

    Lieve Alita,
    Fijn je gisteravond nog even gesproken te hebben. Ik herken veel in wat je schrijft in al je berichten. Het is 100% waarheid. Dat je een bron van inspiratie mag zijn voor andere mensen met name nu in Uganda. Veel sterkte met de lange reis. Besef dat je unieke dingen mee maak en geniet er elke dag van! Het leven van een man en vader die elke dag naar zijn werk gaat is een stuk saaier kan ik je zeggen..!
    We lezen de verhalen wel weer en blijven ook vanuit BOL voor je bidden.
    Een gezegende tijd gewenst en zeker ook een fijn paasfeest!
    liefs van je broer KlaasJan

  • 31 Maart 2009 - 17:16

    Jaap&Margreet :

    Heej Alita,
    ook van ons een gezegende tijd gewenst in Uganda, sterkte en wijsheid. Weet dat ook wij voor je bidden!

    Lieve broer en zus groet, Jaap&Margreet Pomstra

    (sorry...pas nu je site opgezocht, niettemin leven we in stilte mee:)

  • 31 Maart 2009 - 21:45

    Catrien:

    Goeie reis schattie!

  • 01 April 2009 - 17:40

    Pa:

    Pas woensdagavond van deze week weer eens de computer opgezocht. Nu het mooie weer aangebroken is en de lentezon volop schijnt is er niets mooier dan buiten zijn. Dus wat doet je pa? Juist, hij is bezig met buitenwerk of loopt/fietst in de natuur. Je begrijpt het wel hé?
    Maar goed, jij zit als het reisschema heeft geklopt, nu zo ongeveer in Uganda. Wij zijn benieuwd naar je eerste reakties.
    We hebben je telefonisch het beste en veel sterkte en kracht toegewenst.
    Via deze weg wensen we je nogmaals Gods onmisbare zegen toe. Geve Hij je kracht, wijsheid en inzicht door Zijn Heilige Geest.

    Pa en ma

  • 01 April 2009 - 20:50

    Anita:

    Wauw, wat een rijkdommen...!

  • 05 April 2009 - 09:11

    Corina Bakker:

    Hoi Alita!
    leuk van je te lezen. En ik ken Al Akimof ook, cool he, hoe hij verteld en wat hij allemaal heeft meegemaakt en gedaan met onze Nederlandse missionhero's!
    Nu Uganda! wow, ik ben benieuwd! Gods zegen,

    groetjes uit Letland (ik ben BCC aan het doen, superdruk...)

  • 05 April 2009 - 23:52

    Wilma:

    Hoi Alita,

    geen idee of je weet wie ik ben, ik herken je wel van de foto, maar ben nooit met je gesproken volgens mij! Ik zit ook in de Opstandingskerk en las je stukje in het kerkblad. Leuk om van je verhalen te kunnen genieten! Ikzelf zit in Brasillie en werk als vrijwilliger voor YWAM en denk erover om DTS te gaan doen.
    Ik wil je heel veel plezier en een mooie tijd toewensen in Uganda, een arm maar fantastich land! Gods zegen!

    Groetjes Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alita

De komende 2 jaar ga ik werken bij Jeugd met een Opdracht Heidebeek in Heerde. Welkom om mee te lezen hoe dit verder gaat.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 64743

Voorgaande reizen:

31 Maart 2012 - 09 Juni 2012

israel

02 November 2009 - 10 Juni 2010

Amsterdam

08 Januari 2009 - 27 Mei 2009

IBC Zwitserland & outreach Uganda

13 September 2010 - 30 November -0001

Heidebeek

01 Januari 2012 - 30 November -0001

2012

01 Oktober 2012 - 30 November -0001

Mercy & Justice

Landen bezocht: